dimarts, 25 de febrer del 2014

L'associacionisme educatiu i el món exterior


En aquests cursos d'hivern hem discutit i debatut al voltant del fet que el nostre projecte –sigui un esplai, un cau o una empresa– no està sol i aïllat del món. I això, que d'entrada és obvi, és una primer pas per preguntar-nos amb quines persones, entitats i institucions compartim quotidianament un determinat camp de joc. Identificar la xarxa que ens envolta, amb la seva estructura concreta i amb els seus lideratges i rols específics, ens permetrà també conèixer millor quin paper juguem en el nostre entorn proper –poble, barri o ciutat– i quines oportunitats i amenaces potencials ens afecten o podrien afectar el nostre projecte.

Així doncs, més enllà de parar atenció als procediments i canals interns també cal afegir la dimensió externa per enfortir i contextualitzar la nostra feina diària: la dimensió comunitària, comprometent pedagògicament i política la nostra entitat amb les seves arrels territorials; la dimensió organitzativa, estenent vincles amb altres projectes semblants al nostre per augmentar la capacitat de transformació social (agency) i millorar l'eficiència en la gestió dels recursos humans i materials; i també l'àmbit internacional, aprenent a viure la diversitat des de una òptica internacionalista, superant els prejudicis propis de l'etnocentrisme i la ignorància.

No hi ha dubte, i així ho hem comprovat, que la comunicació és un element essencial per poder traslladar amb eficàcia els valors i objectius del nostre projecte cap a l'exterior de l'entitat. Per aquest motius, és imprescindible dotar-nos de certs instruments essencials, com un bon pla de comunicació, que ens ajudi a sistematitzar què, com, quan i a qui comuniquem el nostre missatge. Tot plegat també pot retroalimentar-se amb la xarxa associativa que ens envolta i de la qual formem part. Ja siguin espais de coordinació territorial –consells de joves, plataformes d'entitats de barri, comissions de festes, etcètera– o les federacions educatives, que són les estructures pròpies de l'associacionisme educatiu, el recurs de pertànyer a un projecte més ampli de ben segur contribuirà a millorar el nostre impacte extern i la nostra capacitat de comunicar-nos cap enfora.

Són temps difícils per a les persones, les famílies i també les entitats. La precarietat que fa estralls en els camps de l'ocupació i de l'habitatge afecta tots els àmbits, incloent el món associatiu. Però ens resistim a cedir davant del pessimisme o a rendir-nos en un ostracisme apàtic. Partim del fet que som persones que ens involucrem en projectes col·lectius de forma voluntària, des de la ferma convicció que la unitat, la cooperació i la solidaritat són els valors que ens han de permetre superar les adversitats i els reptes de futur que afrontem com a societat. La solució, un cop més, rau en l'interès i el bé comú.

Albert Claret
Departament d'ideari

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada